Säsongen är igång

Ingeds VD, Rickard Sjöö berättar om årets säsongsstart, utmaningarna under högsäsongen och planerna framåt.

Säsongen är igång! Hur har starten på årets säsong varit jämfört med tidigare år?
– Säsongen har hittills startat väldigt bra. Tack vare det milda vädret kunde vi komma igång redan i mars, vilket är tidigare än vanligt. Normalt brukar säsongen dra igång först i april, så årets förutsättningar har gett oss en bra och tidig start.

Vilken typ av projekt är vanligast just nu?
– Just nu arbetar vi främst med samma typ av projekt som tidigare. Under säsongsstarten är det ofta mycket arbete med parkeringar och industriområden. När kommunerna har avslutat vårsopningen – vilket vanligtvis sker i slutet av april eller början av maj – brukar även deras projekt börja komma igång ordentligt. 

Några mål eller satsningar för året?
– Målet för året är att fortsätta arbeta på samma sätt som tidigare och samtidigt utvecklas som företag. Vi vill bli ännu mer flexibla och bredda vår kompetens för att kunna möta kundernas behov på bästa sätt. En av årets satsningar är även att förnya bilparken och investera i bättre förutsättningar för verksamheten framåt.

 

Det är viktigt för oss att växa i rätt takt och samtidigt behålla kvaliteten i arbetet.

 
Största utmaningen under högsäsongen?
– Den största utmaningen under högsäsongen är att hinna med alla uppdrag. För att möta den ökade arbetsbelastningen kommer vi att utöka teamet med ytterligare en person under sommaren. Det kan även bli aktuellt med en till anställning beroende på hur säsongen utvecklar sig. Samtidigt är det viktigt för oss att växa i rätt takt – skynda långsamt och behålla kvaliteten i arbetet!

Vädret är en avgörande faktor, hur jobbar ni med detta under hög- kontra lågsäsong?
– Vi försöker alltid anpassa verksamheten efter förutsättningarna. Får vi exempelvis tre timmar med bra väder fokuserar vi på arbetsuppgifter som går att utföra inom den tidsramen. Om det regnar i västra Värmland men är bättre väder i östra delen, försöker vi styra om arbetet dit där förutsättningarna är bättre.

Under de dagarna där regnet håller i sig hela dagen passar vi istället på att ta hand om sådant som annars lätt hamnar efter under intensiva perioder med fint väder. Det kan handla om service och underhåll av maskiner och fordon, arbete i våra garage eller andra praktiska ärenden.

I bästa fall har vi även inomhusjobb planerade som kan utföras under dagar med sämre väder. Tack vare den här flexibiliteten står verksamheten väldigt sällan helt stilla, även under perioder med mer utmanande väderförhållanden.

Hur ser resten av säsongen ut?
– Resten av säsongen ser hittills väldigt lovande ut. Förfrågningar och nya kunder fortsätter att komma in, vilket känns både positivt och motiverande. Vi hoppas att utvecklingen håller i sig och att efterfrågan fortsätter vara stark under resten av året!